Mitä?
En ole myynnin kouluttaja joka sanoo miten asiat pitää tehdä, yrittäen pakottaa ketään tiettyyn muottiin.
Sen sijaan olen tehnyt myyntiä pitkään, ja tuon mielelläni pöytään näkemyksiäni boxin ulkopuolelta.
Kenelle & miksi
Yksilöille tai myyntitiimeille, jossa perusasiat toimivat, mutta verkon, yhteisöjen ja social sellingin hyödyntäminen voisi nostaa myynnin seuraavalle tasolle.
Ravistelen mielelläni vanhoillisia toimintamalleja, rikkoen kaavaa, mutta aina niin että se tuo jotain lisäarvoa.
En ole kiinnostunut organisaatioista, joissa on aito muutosvastarinta. Sen sijaan avoimesti uudet toimintamallit omaksuva orkesteri, voi saada aidosti jotain lisäarvoa. Voimme jopa oppia toisiltamme.
Myynnin sparrauksen vaiheet
Kartoitus
Mikä on lähtötilanne, missä ongelma ja onko se ratkaistavissa.
Tapaaminen ja tavoitteiden määritys
Mitä paremmin on tiedossa mitä pitää parantaa, sitä helpompi siihen on löytää keinot.
Sparraus ja yhdessä ideointi
En tuo mitään valmiiksi pöytään. Usein myyjillä on kaikki avaimet menestykseen edessään, mutta niiden käyttö jää jostain syystä puolitieden. Näiden lukkojen avaamisessa autan mielelläni.
Jatkuva tuki ja seuranta
Myynti ei ole pikamatka, se on marathon. Tämä pitää myös myynnin vetäjien tiedostaa. Mutta jatkuva tekeminen, sen seuranta ja sparrailu suljetussa keskusteluryhmässä, auttaa usein jo pelkästään sen osalta, kun jaetaan ja analysoidaan tuloksia.
Mahdollisia parannettavia juttua
Social selling
On taloja, joissa myyjä saa olla somessa aktiivinen silloin, kun kaikki muu on tehty. Tämän toimintamallin kääntämisessä nykyaikaan, sparraan aiheesta mielelläni.
Nykyasiakkuuksien kasvattaminen
Usein myös nykykannassa on valtava kasvupotentiaali, joka jää hyödyntämättä kun kaikki kuitenkin toimii. Nykyasiakkaissa on myös valtavasti referenssejä, joissa piilee valtava kasvun paikka.
Henkilöbrändays
Jokaisella on henkilöbrändi ja jokainen ihminen on kiinnostava. Jokaisella löytyy oma kulma, jolla tuoda persoona esiin ja tehdä sillä kauppa. Ihminen ostaa aina ihmiseltä.
Aidosti monikanavainen myynti
Kannattaako toimistolla päivystää 8-16, jos asiakkaasi haluaa asioida joskus vaikkapa klo 20.00 jälkeen. Monikanavaisella myynnillä mahdollistat sen, että asiakkaasi voi olla yhteydessä ja ostaa silloin kun haluaa, 24/7.